Badania rynku - interpretacja
Czym są badania rynku?
Badania rynku polegają na dokładnym zbieraniu, a także opracowaniu i analizowaniu danych, związanych ze strategią marketingową. Skuteczny marketing obejmuje badania szans rynkowych i przygotowanie na podstawie proponowanych działań szacunkowych danych liczbowych ujawniających, czy ewentualne zyski odpowiadają oczekiwaniom finansowym firmy.
Zakres badań rynku a badania marketingowe
Badania rynku mają zakres mniejszy niż badanie marketingowe, ponieważ skupiają się na obserwacji zewnętrznego środowiska przedsiębiorstwa. W związku z tym umożliwiają rozpoznanie szans i zagrożeń w najbliższym otoczeniu przedsiębiorstwa. Obejmują one analizę obecnych rynków, zachowania konsumentów, tendencje oczekiwań wobec produktów i innych wybranych aspektów otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego przedsiębiorstwa.
Jak zaplanować badanie rynku?
Aby przeprowadzić analizę danych dla swojej firmy, dokładnie zaplanuj swoje badania. Możesz dzięki nim oszacować, jak produkt będzie sprzedawał.
Oto, co należy uwzględnić w badaniu rynku:
- Przegląd branży, w tym wielkość, tempo wzrostu i główne grupy docelowe klientów'
- Cechy rynku docelowego, w tym potrzeby, dane demograficzne, trendy zakupowe, jego wielkość i prognozowany wzrost;
- Procent udziałów rynkowych, które spodziewasz się uzyskać, ceny oraz ewentualne rabaty, które zamierzasz zaoferować;
- Wyniki analizy konkurencji, w tym udział w rynku oraz jej mocne i słabe strony;
- W jaki sposób dostosujesz strategię do ograniczeń prawnych i wpływ tych regulacji na twoją działalność.
Wykorzystaj zebrane informacje
Realizując badania rynku dla swojej firmy, poświęcisz dużo czasu. Upewnij się więc, że po ich zakończeniu wyciągniesz odpowiednie wnioski. Jeśli negocjujesz pożyczkę biznesową, przygotuj się na rozmowę o tym, w jaki sposób doszedłeś do swoich wniosków.
W przypadku celów wewnętrznych skup się na tym, w jaki sposób możesz wykorzystać swoją wiedzę do ulepszenia swojej działalności. Sprawdź, czy któryś etap sprzedaży może stać się skuteczniejszy lub czy niezbędne nie stanie się poszukiwanie dodatkowych odbiorców. Bardzo skuteczna może się tutaj okazać obserwacja konkurencji – być może nie reklamuje się ona w mediach, mających kluczowe znaczenie dla twojej grupy docelowej, jak na przykład strony lokalnych społeczności w social mediach? Jak najszybciej wypełnij tę lukę. Być może twoi klienci nie lubią tracić czasu na poczcie, a cenią sobie wygodne usługi firmy kurierskiej? Podejmij z nią współpracę.
Możliwości jest wiele, a im bardziej poznamy rynek, tym więcej zagrożeń i zmian na nim jesteśmy w stanie przewidzieć. Mądry przedsiębiorca wyjdzie tym zmianom naprzeciw.