Badania marketingowe – czym są oraz czego możemy się dowiedzieć dzięki nim?

badania rynku

Obecnie konsumenci mają dużą władzę - mogą badać produkt oraz różnego rodzaju  usługi i podejmować decyzje o zakupie danego dobra całkowicie samodzielnie. Często przed dokonaniem zakupu nie decydują się na rozmowę z przedstawicielem handlowym danej marki, lecz proszą o opinie różnych osób w sieci, bądź decydują się na przeczytanie recenzji online. Zwracając uwagę na zachowania konsumentów warto  zastanowić się, czy wybrana przez nas strategia marketingowa odpowiada sposobowi, w jaki konsumenci robią zakupy. W celu przeprowadzenia dobrego badania marketingowego musimy uzyskać informacje o tym, kim są nasi klienci, co wpływa na podejmowane przez nich decyzje zakupowe, na zachowania naszych potencjalnych klientów oraz jaki jest nasz rynek – czym się charakteryzuje oraz jakie mechanizmy na nim występują.

Co to jest badanie marketingowe?

Badanie marketingowe to proces zbierania informacji o osobach kupujących w Twojej firmie, grupie docelowej i klientach w celu określenia, jak opłacalny i skuteczny byłby/jest Twój produkt, albo usługa i/lub jest wśród tych osób. Badania marketingowe minimalizują ryzyko podjęcia złych decyzji marketingowych. Powinny być prowadzone w sposób nieprzerwany, aby móc na bieżąco obserwować zmiany zachodzące wśród zachowań konsumentów, a także w badanym otoczeniu.

Co mówią Ci badania marketingowe?

Badania marketingowe zapewniają wgląd w wiele różnych sektorów, które mają wpływ na wynik finansowy firmy, ale nie tylko, między innymi do informacji:

Badania podstawowe, a badania wtórne

W miarę, gdy zaczynamy doskonalić swoje badania marketingowe, prawdopodobnie usłyszymy o badaniach marketingowych rynku pierwotnego i wtórnego. Istnieją dwa główne rodzaje badań marketingowych, które firma może przeprowadzić, w celu zebrania użytecznych informacji o produktach.

Badania pierwotne to dążenie do uzyskania informacji z pierwszej ręki na temat rynku i klientów występujących na rynku. Są one przydatne przy segmentacji rynku i ustalaniu osób kupujących.

Badania wtórne to wszystkie dane i akta publiczne, które masz do dyspozycji, aby wyciągnąć wnioski (np. raporty o trendach, statystyki rynkowe, treści branżowe i dane dotyczące sprzedaży, które już posiadasz na temat swojej działalności). Badania wtórne są szczególnie przydatne do analizy konkurencji.

Posiadając takie informacje o badaniach marketingowych możemy bez obaw zdecydować się na przeprowadzenie takiego badania. Wiemy, czym są badania marketingowe oraz jakich informacji dostarczą nam. Znajdziemy odpowiedzi na nurtujące nas pytania dotyczące klientów oraz badanego obszaru rynku.