Badania ankietowe realizowane w celu poznania potrzeb klientów

badania ankietowe

Poznanie potrzeb klientów, zarówno tych jawnych, jak i ukrytych, to dla przedsiębiorstwa jedne z najcenniejszych informacji biznesowych. To bowiem dzięki nim można oferować jeszcze lepsze produkty, a także zyskiwać przewagę konkurencyjną. Aby poznać te potrzeby obecnie wykorzystuje się m.in. badania ankietowe, które można zrealizować nie tylko szybko, ale również tanio.

Na czym polega badanie potrzeb klientów?

Każda cecha produktu ma na celu rozwiązanie jakiegoś problemu klienta. Wymaga to oczywiście aktywnego słuchania konsumentów, co warto robić na co dzień, zwłaszcza w punktach sprzedaży w których ma się bezpośredni kontakt z klientami. Równie dobrym sposobem na rozpoznanie tych potrzeb jest realizacja badań ankietowych, w przypadku których można pozyskać odpowiedzi od dużej i reprezentatywnej grupy respondentów.

Jak to zrobić? Warto wykorzystać do tego celu platformę Badanie-Opinii.pl, na której zarejestrowanych jest ponad 150 tys. ankietowanych. Co ważne, osoby te zostały podzielone ze względu na szereg różnych kryteriów, od wieku, przez pracę oraz zarobki, aż po zainteresowania. Dzięki temu zleceniodawca ma możliwość w precyzyjny sposób określić, do osób z jakimi cechami takie badanie ma zostać skierowane.

Szansa na uzyskanie pogłębionych odpowiedzi

Podczas bezpośredniej rozmowy w punkcie sprzedaży klienci nie zawsze mają ochotę na udzielanie pogłębionych odpowiedzi na pytania dotyczące ich potrzeb oraz motywów zakupowych. Trudniej też je ustrukturalizować i zebrać tak, aby można było poddać je analizie. Dlatego również i w tej sytuacji doskonale sprawdzają się badania ankietowe, dzięki którym respondentom także można zadawać pytania otwarte. To często właśnie one stanowią okazję do poznania ukrytych motywów zakupowych, a nawet dowiedzenia się, dlaczego to rynkowi rywale odnoszą lepsze wyniki sprzedażowe i dlaczego to ich oferta jest atrakcyjniejsza.

Odpowiedzi bez nagabywania

Atutem badań ankietowych, zwłaszcza w przypadku metody CAWI, jest to, że respondent sam wykazuje chęć odpowiedzi na pytania i nie jest do tego przymuszany. Dodatkowo osoby wypełniające ankiety są za to wynagradzane punktami, a później również finansowymi gratyfikacjami, dzięki czemu można liczyć na to, że udzielane odpowiedzi będą bardziej wiarygodne i rzetelne.

Jak widać badania ankietowe to doskonały sposób, aby poznać potrzeby konsumentów oraz informacje te wykorzystać w swojej działalności. Takie badania można przeprowadzić np. za pomocą platformy Badanie-Opinii.pl, czy z pomocą ekspertów Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat.